Pengalaman Temuduga UM



Assalamualaikum !

last Tuesday , aku ada interview UM . buat korang yang noob yang tahu UM tu apa , UM iz Universiti Malaya . if I'm not mistaken la . agagaga . and kalau korang dengar dengar ada orang study foundation in PASUM , PASUM iz Pusat Asasi Sains Universiti Malaya . anak beranak ler jugak tu . anak anak , sila cakap "oowwhhhhh" sambil angguk angguk kepala .

so , pagi subuh buta tu , ayah kejut aku bangun pada pukul empat pagi sambil membebel suruh aku bersiap cepat konon konon nak bertolak pukul 4.30 pagi . me like , wat ze hell ?? awal gilaaa . tapi aku bersiap jelah . dalam pukul 4.50 kami pun berambus dari rumah dengan muka mengantuk masing masing . breakfast pun dekat hentian gombak . heh , dah lama aku tak breakfast . haha .

dalam pukul 7 tu , kami dah masuk area KL . tapi tuntas , disebabkan tak ada GPS and ayah pun tak pernah pergi UM , kami sesat -,- banyak kali . aku just berpandukan google maps je dekat phone . tapi jalan dia tak jelas sangat . ayah pun tengah menahan nak terkencing . makanya bila aku cakap masuk simpang kiri , ayah pergi terus . aku cakap terus , dia pergi masuk simpang . orang cakap ikut jalan atas , dia lalu bawah . daripada lebih kurang tujuh ke lapan minit je lagi nak sampai UM , dah jadi berpuluh puluh minit . last last ayah keluar balik masuk highway and cari jalan semula . pusing ikut jalan jauh . 

pukul sembilan baru kami sampai UM . masa tu aku rasa macam dah tak de harapan je pasal sepatutnya start daftar pukul 8 . sekarang dah pukul 9 -,- tapi alhamdulillah , tak ada pun proses pendaftaran . kiranya sampai sana nama kita dia dah siap print and tepek dekat board . dah siap grouping and bagitau bilik panel lagi . tinggal cari je and tandatangan je lagi .

sampai situ , semua orang dah siap sedia tunggu dalam dewan sambil tengok cerita omputih mende tah dia tayang . dia ada bagi satu borang kuning . soalan basic je , kena isi . macam kita pilih course apa , kenapa . kita ni orang yang macam mana . gitu je .

tak sampai 15 minit menunggu , nama aku dah kena panggil . so group aku ada empat orang je memandangkan lagi sorang tu tak datang . kalau aku lambat sikit lagi , maybe group tu jadi tiga orang je . ahak . kebetulan , kami empat empat perempuan and semua budak pahang . so sekejap je lah dah riuh cakap cakap kan . aku pun jadi becok peramah tak pasal . tak sempat nak nerves , dah sampai turn kami masuk ke bilik temuduga .

ada tiga orang penemuduga . sorang perempuan , dua laki . tapi laki lagi sorang tu kerja dia macam menulis je . dia tengok and judge kita je kot . mula mula tu aku nerves jugak . tapi bila dah duduk . tengok penemuduga tu pun muka ceria , interaktif , sporting je , tak bengis yang penting , hahaha aku pun jadi rilek je la . mula mula kami kena perkenalkan diri dulu . then dia dah masuk tajuk interview . dapat pulak tajuk yang common . FACEBOOK . sekarang kan lecturer suka kasi assignment pakai FB je . so dia nak suruh kita bagi advantage and disadvantage la bila student gunakan medium fesbuk ni . so senang je la kot . kot . haha


kami kena discuss dalam kumpulan . in english la . tapi bila dah buat bulatan gitu , memang terkeluar lah kan seketul dua berpuluh puluh ketul perkataan melayu . belaka pakai broken manglish . hahaha . tak pe , yang penting idea sampai . then kami kena conclude . then interviewer tu cakap dia ada account fesbuk tapi tak aktif . so kitorang kena promote dia supaya aktif berfesbuk . aku dah rasa macam orang FB dah nak kena promote segala . ahaha . ada yang pergi bagi idea dekat fesbuk kita boleh main games . ada banyak game seronok , then boleh online shopping . aku rasa macam tak proper je cadangan tu untuk orang yang dah dewasa macam interviewer tu . nak pangkah karang takut ada yang menangis lari balik rumah simpan dendam kesumat . agagaga . so I diam je .

habis tu , kita boleh tanya any question . best la . sebab sangat interaktif . aku pun tak malu nak bercakap . for the first time , aku tanya soalan . lebih dari satu soalan pula tu . agagaga . selama ni dalam kelas ke kat mana aku malu nak tanya . kadang kadang banyak gila rasa nak tanya tapi sebab segan aku diam je . tak pun suruh kawan tanya . lepas banyak pergi interview ni , confident level aku dah naik sikit . huhu .

lepas tu dah boleh balik . sekejap je . tak sampai sejam aku dekat UM tu . ayah aku pun belum sempat berkenalan dengan pakcik pakcik dekat luar tu . hahaha . untung jugak datang lambat ni . tak jenuh menunggu . then cepat je habis . lepas tu , kami pun pergi me-lowyat . ahh , memang heaven gila pergi lowyat memandangkan aku agak gila gadget . tapi jadi tak seronok bila kita dah tau yang aku tak kan dapat apa apa . just pergi ikut ayah beli barang je . sangat bosan ok .

dah la aku sorang je manusia yang pakai baju kurung kat situ . setiap kali pergi low yat mesti pakai baju kurung . diriku terasa sungguh ayu . huahahaha . memandangkan orang pun semua nampak aku macam akak akak (pasal pakai spec , muka mecet sikit . sikit je la) aku pun bosan bosan pergi usha phone . konon konon usha galaxy SIII . pui ! RM1500 kot . titew ada RM50 je dalam purse . muehehe . pastu usha SIII mini , S advance , macam macam la . konon konon cakap dekat cina tu budget I dalam RM800 gittew . habis semua phone dia bawak keluar . sony pun habis dia tayang . macam macam aku tanya mana lagi ok la , tu la ini la . cina tu pun merepek pasal processor bla bla bla . bajet aku tauuuu . hahaha . aku macam berminat jugak dengan sony , tapi nantilah . heee . dah penuh satu meja dengan phone , aku pun blah dari situ dengan hormatnya . maaf apek , I saje nak mengisi masa terluang . kehkehkeh.
Photobucket

34 comments:

  1. hey!!dapat pasum ke?pasum best...trust me..good luck =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru pegi interview . result tak tahu lagi . hehe

      Delete
  2. Replies
    1. tak tau la lagi weh . pening mikir .masuk utp without scholar . tolak karang yang lain belum pasti dapat . any suggestion ?

      Delete
  3. salam ,boleh sy tanye .sis dapat kos ape ?sy akan pergi intvw 22 mei nih ,so tersangat lha cuak bile kene dscus dalam bi kan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm . sy dapat course asasi sc fizikal . alhamdulillah lulus temuduga tu . discuss tak cuak sangat pun . cakap dengan interviewer tu yang cuak . haha . awk prgi interview for what ? btw gud luck :)

      Delete
  4. Salam hi ths blog helps me a lot thank you ! So sis accepted um ? Cn u tell more about your life experience ? Thank you ! (: Saya tak pernah pergi mana mana interview so tak familiar with dresscode dia. Semua pakai baju kurung ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm.. yup sis masuk asasi UM . and now dah habis dah pun . sekejap je . lepas ni tunggu degree pulak . dresscode tak diwajibkan pakai bauj kurung pun rasanya . asalkan sopan . but better baju kurung . or you can wear blazer instead :)

      Delete
    2. Thank you !! (: Umm susah tak life um ? After interview tu lulus terus dapat masuk ke ada lgi next stage ?

      Delete
    3. nak cakap susah tak susah . senang pun tak . nanti akak buat review life kat um ok ? :)
      nope . kalau lulus terus dapat masuk . tak ada next stage.

      Delete
  5. As`salam, kak. Saya dpt interview UM. Sains fizikal. Tapi x pernah interview. Cuak plak. Masa bahagian akak tanya soalan tu, kita tanya whatever we want eh? Takut tersalah tanya something offending jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rilex je.. confident yang penting . yup , soalan tu terbuka . tanyalah apa apa pun tak kisah.

      Delete
    2. Saya pun dpt interview dari um .. sc fizikal.. time discuss tu lama tak dia bg masa ?

      Delete
  6. Saya pun dpt interview um jugak .. bpe lama dia bg kita discuss tu eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. about 10 minutes la.. rasa mcm kejap je . sbb kita discuss in group kan..

      Delete
  7. salam kak. masa perkenalkan diri tu speaking laa eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup . in english . tp kalau dpt interviewer yg ckp melayu , bonus la..

      Delete
  8. Salam sis .. maksudnya temuduga tu dlm English sepenuhnya ke ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya.. tp bergantung kpd interviewer jugak la . ada sesetengah yg campur melayu-english

      Delete
  9. Salam, boleh tanya, kalau lulus temudugal nanti masa lapor diiri boleh tukar kos tak? (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. bergantung . tapi selalunya dalam minggu haluan siswa and mggu pertama kelas tu still boleh tukar . kena mintak dekat pejabat la.

      Delete
  10. Salam akak. Time isi upu, akak mohon um sbg first choice ah utk dpt panggilan iv ??

    ReplyDelete
  11. Kalau dapat matriks sebelum asasi? Then kalau reject matriks tapi tak diterima untuk asasi macam mana? Kak apply untuk matriks dan dapat kedua dua tawaran pada masa yang sama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy tolong jawab boleh hehehe
      selalunya result matriks akan keluar dulu so, kita masuk je dulu matriks. Kalau keputusan upu keluar dan anda di terima, anda boleh lah nak keluar matriks and masuk uni.

      Delete
  12. SALAM. SIS , NAK TANYA , BIASANYA PANGGILAN TEMUDUGA UPU NI WITHIN BILA SELEPAS TARIKH TUTUP? ABOUT A MONTH OR ELSE?
    AND ONE MORE THING..
    DISCUSS IN GROUP TU INTERVIEWER DENGAR KE?
    THNK YOU. HARAP SIS DAPAT BANTUU:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam.. sorry lambat reply hehe.
      hmm, saya pun dah lupa bila lepas tarikh upu tutup. agak lama jugak lah. dalam sebulan before result matrik dan upu keluar rasanya.. sorry dah lupa.
      yup, kena discuss depan interviewer :)

      Delete
  13. Akak berapa A spm? Agak agak saya ni 7A (bm bi b) boleh dapat tak �� , biasiswa semua memang kelaut dah. Pasum ni ok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak straight As. jangan risau , ramai je kawan kawan akak yang 6 7A dapat masuk pasum. kalau ada rezeki dapat je.
      Pasum ok lah . tapi agak tough berbanding matrik. tapi ok je . best sebab duduk kat tengah tengah KL hahaha

      Delete
  14. nak tanye..akak course ape?akak kenal sape2 kawan akak ke yang ambil course farmasi..sbb sye dpt iv farmasi..nak tanye2 la siket..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak course sains kimia . tak ada lah pulak kenal siapa2 dari course farmasi . sorry ye..

      Delete
  15. assalam akak nak tanya masa iv dye tanye x sikit sikit pasal course yg kte mntk. esok sye iv kat um . nebes pulak

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen anda.. =)