Ni hao



Assalamualaikum :)

Faham tak perasaan bila dikelilingi manusia manusia yang bercakap dalam bahasa lain yang sepatah haram pun kau tak faham ? dan tertanya tanya apa yang diorang borakkan tu ? entah entah kutuk aku #bersangkaburuk #astaghfirullahalazim


But it is true actually . kadang kadang aku pun kalau cakap dengan foreigner lepas tu diorang macam tak faham faham aku pon cakap dalam bahasa melayu eh geram pulak aku dia ni tak faham faham bahasa dari tadi . dan diorang cuma mampu kebil kebil and say what ?

dekat sini ramai chinese . dan sama ada diorang speak english or chinese . kadang kadang tu kalau kena buat discussion lepas tu terpaksa masuk group majority chinese . they gonna talk with each other in chinese and bila kita tanya nanti dia bagitau sikit sikit je . memang rasa panas jelah kan like weyy please discuss in a language that everyone can understand lah . karang aku sembang banjar dengan korang baru tau . (cakap macam aku pandai cakap banjar je)

maka dengan itu sesungguhnya justeru oleh yang demikian , aku pun berhasrat untuk ambil kelas mandarin . but where ? when ? how ?????

alhamdulillah Allah buka jalan , tetiba je ada kawan aku offer nak join tak kelas bahasa mandarin dekat Kolej 10 . RM30 for 7 weeks . satu minggu ada dua kelas , satu kelas dalam satu jam setengah . not bad lah . so why not kan ? even kolej 10 agak jauh dari kolej aku dan kelas tu pukul 8 malam , aku cuba jugak usaha untuk join . kalau bukan sekarang bila lagi .

so kelmarin aku dah masuk first class dia . not bad la . cuma problemnya cikgu dia tu memang chinese from china . She can't speak malay lah of course ! her english pun macam ermm ermm je . kami punya english pun macam ermm ermm . so it's a bit hard lah to communicate . tapi lantak pasal broken english . main point nak belajar bahasa mandarin . hahahaha . masa dia mula mula masuk tu dia perkenalkan diri and kami pun terdetik dalam hati , dia ni macam bukan orang malaysia je . sekali dia buka laptop dia semua bahasa cina ! nampak macam laptop masuk virus pun ada . sebab semua aku tak faham . hahaha . dan maka itu memang sahih lah dia dari china . lewls .


but apa apa pun it is fun to learn other language . tanpa paksaan . walaupun kau feeling macam tengah cakap bahasa alien . tapi percaya lah , omputih rasa kita cakap bahasa alien , kita rasa orang russia cakap bahasa alien , orang russia rasa orang jepun cakap bahasa alien . alien fikir apa ?? alien tak kesah pun . sebab mereka tak wujud . eh yeke ? entah .



xie xie ni, baibai.

Photobucket

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen anda.. =)