Just be what you want to be

Hello guys . It's 3 a.m. in the subuh and I decided to make a motivational blog post instead of sleeping . yeah . maybe there are some people out there searching for motivation at 3 a.m. in the morning . who knows ? hahaha >,<

you know , makin aku besar , makin aku kenal dunia dan makin aku tahu arah tujuan hidup . walaupun aku masih belum tahu apa cita cita sebenar aku and just follow the flow , tapi aku sedang follow the flow yang aku suka . just enjoy learning what you learn now . jangan pening sangat fikir kerja apa kau akan dapat dengan apa yang kau belajar sekarang . perancangan tu mesti , tapi janganlah terlalu stick dengan perancangan tu . make it flexible .

if I ever had a chance , I would go to schools , tell all the students to not to listen to your friends , to your teachers , of what you should learn or be when you grow up . NO ! just be what you passionate about . just go .

kalau kau suka sastera , suka penulisan , suka bahasa . even kau pandai PMR dapat straight A's , don't listen to anyone ! jangan ambil sains , pergi ambil sastera . tak kesah lah orang akan kutuk kau cakap eleh sastera ni untuk budak yang tak pandai je . yang tak mampu bawa subjek sains . tapi kalau kau minat , just go .

kalau kau suka arts , suka fashion, pergi ambil kelas arts masa form 4 . kalau kau nak jadi business man , nak jadi accountant , pergi ambil account . atau pun ambil kelas perdagangan kalau nak sambung study business in university .

kalau kau suka make up , pergi ambil course yang untuk dandanan ke apa masa nak isi UPU . tak kesah lah kau SPM straight A's ke apa . just go .

kalau kau suka main alat music , ambil course music . kalau kau suka sukan , pergi ambil sains sukan .

like siyesly , jangan terikat dengan sains sebab itu yang kita perlu belajar masa sekolah . no . jangan dengar cakap orang lain . orang selalu cakap course macam tu untuk orang yang tak pandai . nanti dapat masuk universiti yang cikai cikai je . tak pun kena masuk privite university . no . even dekat UM pun ada fakulti sastera . diorang boleh jadi lecturer , boleh jadi editor , and all . fakulti kebudayaan pun ada . ada students yang ambil course drama . so they learn everything about drama . ada yang ambil course piano . all they learn is about piano . and rupanya ada pusat asasi kebudayaan dekat UM . aku ingat ada pusat asasi sains je . so selain PASUM , ada PAKUM .

ada yang dari fakulti akademi pengajian islam , bab pengurusan jenazah . ada yang ambil course tarian atau nyanyian , siap ada yang majoring in Kpop lagi . ada yang ambil undang undang . ada yang dari fakulti akademi pengajian melayu , belajar bahasa purba . ada yang dari fakulti pusat sukan , main basikal bmx .

bila aku dapat tau semua ni aku macam... what the hell . banyaknya course yang aku tak pernah terfikir pun ada . dulu kena brainwash , nak masuk universiti , kena belajar sains . sekarang baru aku nampak macam , owhh , sebenarnya semua orang boleh berjaya dalam apa apa bidang sekalipun . siapa kata yang main music tu tak pandai . diorang ada degree , in music ! siapa kata yang urus jenazah tu tak pandai , diorang ada degree , in pengurusan jenazah ! siapa kata yang menari , yang berdrama tu semua tak ada kelulusan , semuanya ada degree dalam bidang masing masing .

So feel flexible . be flexible . aku bercakap kepada those yang hati dan minat diorang ke arah lain , tapi terikat dengan science stream di sekolah . bila korang masuk tingkatan empat , choose wisely . ini sedikit sebanyak akan menentukan laluan korang masa nak pilih course di universiti nanti. jangan takut untuk ambil tingkatan 6 , untuk ambil diploma . memang lambat dari kawan kawan yang ambil sains , masuk matrik masuk asasi . tapi kalau itu minat korang , just go . tak payah lah dengar apa cikgu kaunseling kau cakap suruh cepat cepat habis belajar , suruh ambil course gempak gempak . dah kalau kau minat pengurusan jenazah , eh kesah pulak kan ?

dan for those yang memang selesa dengan sains , teruskan je lah . jangan risau , kalau nak belajar sains tapi minat sukan , minat seni , nanti dekat universiti masih boleh join kelab kelab sukan atau seni . masih boleh jadi wakil kolej , even wakil universiti sekali pun .

dan last sekali jangan fikir pasal taraf , course mana lagi hebat . nanti bila kau masuk universiti, orang tanya , course apa ?

A: chemical engineering . kau ?
B: pehhhh tough gila . aku ambik pengajian bahasa purba je.
C: pehh lagi ah . gila lah nak belajar bahasa purba semua tu .
A & B : kau C ambik apa ?
C: aku fakulti kebudayaan . belajar main piano .

semua orang : pehh pehhh pehhh



Photobucket

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen anda.. =)