Blogging pun akan disoal dalam kubur ke ?


pernah tak terfikir , setiap hari kita buat entry baru , setiap hari kita blogging nih , nanti akan disoal jugak ke dalam kubur ? the answer is of coz YES . 
so , beware when your fingers just dancing on the keyboard . kawal jari tu supaya tak taip bende-bende yang tak sepatutnya . jangan taip sesuatu yang mungkin boleh membangkitkan nafsu berahi orang lain . (membangkitkan nafsu makan takpe , hehe ) jangan taip sesuatu yang boleh menimbulkan fitnah , jangan taip sesuatu yang boleh buat orang lain terasa hati . jangan taip sesuatu yang bertentangan dengan agama . 

kalau kita tengok betul-betul , blog la dimensi paling mudah dan cepat nak menyebarkan sesuatu benda . semua yang kita tulis , satu dunia boleh baca . berbanding dengan orang bagi ceramah , maybe hanya orang yang berada di kawasan tu yang dengar . and hanya boleh dengar sekali . tapi blog , satu dunia boleh tengok , satu dunia juga boleh baca berkali-kali sampai terkeluar bijik mata pun boleh lagi . so , kenapa perlu kita sebarkan bende yang tak sepatutnya melalui blog ? kenapa tak gunakan peluang ni untuk berdakwah ? well , kalau dengar berdakwah tu macam alim sangat je bunyi . i mean like bukan perlu transform blog korang jadi blog yang borak pasal agama je . tapi cuba ubah cara penulisan . kalau ada ape-ape info yang boleh kita kongsi berkaitan dengan maruah agama , mungkin boleh share . atau ape ape ajelah . 

ni tak , bila blog walking susah betul maw jumpa blog yang banggakan agama dia . yang tegur orang lain tak tutup aurat ke , cara pemakaian salah ke , ramai yang tahu tapi tak nak beritahu . ape yang banyak princess teddy jumpa , gossip terbaru pasal percintaan justin bieber , pasal lisa surihani couple ngan sape sekarang , gossip pasal artis tuutt , gossip pasal artis teettt . then borak pasal k-pop . kat mana next destination group tu akan buat consert and many more . semuanya pasal hiburan . and blog penuhh ditepek dengan muka artis-artis tuh . memanglah handsome kan justin bieber tuh , tapi tak taw ke dia tu ketua maki islam ? ada yang tahu tapi abaikan je . sebok sangat puja-puja k-pop , dia ada tahu ke kewujudan kamu di dunia ni ? yang lain-lain tu malaslah nak tegur kan .


the conclusion is , blogging is fun . tapi make sure setiap perkataan yang kita taip juga akan buat kita fun diakhirat :)
sekian saja tazkirah dari saya , assalamualaikum .

p/s : sesiapa yang maw unfollow blog ni sebab rasa blog ni alim sangat silakan . dengan senang hati saya menghalau . kekekeke ~

2 comments:

  1. sokong 100%.. rasanya tak perlu kot nak bangga artis luar negara.. so, blog juga melambangkan keperibadian seseorang tu :)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen anda.. =)