Salah siapa?

Ini kisah benar, dan juga satu metaphore.


Aku ada satu bag mahal ni. sebab bag kecik so aku macam jarang sikit guna bag tu. then sebab aku duduk  college, lagi la aku jarang guna bag tu since aku perlu carry banyak barang kan. so aku tinggal je bag tu kat rumah. sebab sayang. bila aku balik rumah kadang kadang aku guna la.

So cerita dia aku simpan je bag tu elok2 kat dalam bilik aku. tapi aku macam perasan yang beg tu warna dia macam makin lusuh and kulit dia macam nak menggelupas. tapi tak kot... sebab aku jaga elok kot. aku rasa la. padahal aku tinggal je kat bawah meja. hahaha.

Tetiba dua minggu lepas, adik aku pandai2 ambik and guna bag tu. aku dah cakap jangan guna tapi dah terlambat, dia guna dulu baru bagitau. damn it. bila aku tengok bag tu, memang dah buruk habis. aku rasa last time aku check bag tu (probably about 3 months ago) elok je lagi. tak ada pun kulit dia terkupas camtu. then apa lagi, of coz la aku marah adik aku. aku beli mahal mahal dia buat rosak. tapi adik aku asyik defense diri cakap kononnya bag tu dah memang macam tu masa dia ambil. tak kan lah. masa aku tinggalkan dulu elok je.

So dalam kes ni rasanya salah siapa?

At first aku salahkan adik aku. sebab dia guna sampai jadi macam tu . kalau dia x guna, even benda tu dah hampis nak terkupas tapi tak kan terkupas kalau tak usik. tapi bila fikir balik adik aku tak salah pun. dia just guna je bag tu. kalau aku guna pun bag tu akan jadi macam tu jugak. so salah aku lah, yang tak jaga bag tu baik baik dari mula.

I guess kalau kita betul betul appreciate something tu, kita akan betul betul jaga dia. because everything will fade eventually, sooner or later. memang tempoh masa tu tak boleh tentukan. tapi kita boleh expect. sebab variable masa tu responsive, bukan manipulated.



Photobucket

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen anda.. =)